Most Podnoszony Na Kanale Portowym - Nowa Sól

Opis

 

Został wybudowany w Nowej Soli
w 1927 r. Powstały, stalowy most podnoszony, zastąpił wcześniejszy - drewniany most dwuklapowy.

Obiekt ten, ze względu na zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, zaliczany jest do jednych z najcenniejszych zabytków techniki w kraju i w Europie.

Reprezentuje on typ budownictwa mostowego i myśl techniczną 1. poł. XX w., posiada oryginalne rozwiązania techniczne dostosowane do specyficznych warunków terenowych. Zastosowany przez projektantów  układ konstrukcyjny mostu jest oryginalny i niepowtarzalny. Wyróżnia go m. in. zastosowanie 4 przeciwwag i unoszonego przęsła.

W 1927 r. była to więc nowoczesna
i nowatorska konstrukcja, która umożliwiła funkcjonowanie portu i przyjmowanie większości odrzańskich jednostek pływających. W lutym 1945 roku wycofujące się z miasta jednostki niemieckie dokonały uszkodzenia mostu. W celu przywrócenia ruchu pieszego między brzegami kanału portowego, została zbudowana drewniana kładka która pod koniec lat dziewięćdziesiątych została rozebrana. Właściwy remont mostu przeprowadzono dopiero w latach 1954-1956, kiedy to zmodernizowano układ napędowy zastępując ręczny - elektrycznym. W takim stanie most przetrwał do 1988 roku, gdy, ze względu na pogarszający się stan techniczny, ruch kołowy został zamknięty i dopuszczono jedynie ruch pieszy. Od 1993 roku, czyli od momentu przeprowadzenia kapitalnego remontu konstrukcji mostu oraz mechanizmu podnoszenia, jego stan techniczny jest bardzo dobry.

Mosty o podobnych rozwiązaniach konstrukcyjnych znajdują się w: Europie - most kolejowy na rzece Rethe koło Hamburga (1934 r.) oraz w Stanach Zjednoczonych.

 

Źródło informacji: www.nowasol.pl oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Most_podnoszony_w_Nowej_Soli

Zdjęcia: www.nowasol.pl